čtvrtek 18. února 2021

Evžen Boček - Aristokratka

Znám hodně lidí, kteří tuto trilogii přečetli. Nevím, jestli nazývat trilogii – při té představě se mi vybaví tlusté bichle, tohle bylo spíše lehké a zábavné čtení. Už na deskách jsem si přečetla, že kniha chce jen pobavit čtenáře, že si neklade za cíl nic jiného.
Vystupují v ní osobité postavy – především vyprávějící – Marie Kostková z Kostky, aristokratka, která se svou rodinou získala zámek Kostka do svého vlastnictví. Podle tradice by měla umřít jako mladá, ale do umření se rozhodně nechystá, i když zažívá hodně krušné chvíle. A to hlavně s ostatními osobami a jejich výmysly.
Je to Mariin otec, který se ukazuje jako velký skrblík, matka, která mluví jen anglicky. Kuchařka, která nenechá umřít nikoho hlady, ale ráda si přihne a mluví jadrně. Pak je tu pan Spock – zahradník a údržbář, který vypadá jako pan Spock ze seriálu Star Trek. Víc než o zámek se však stará o své zdraví (hypochondr) a své písně. Josef je kastelán, ale nejraději by nechal zámek navždy zavřený před muflony (návštěvníky). Do této směsi různých lidí přibyla Deniska, která se vrhá s nadšením do všeho, a její nejoblíbenější slova jsou psycho a supr. Na zámek se dostala díky svému otci, panu Bendovi, právníkovi. Ten je rád, že se jí zbavil a platí nemalé peníze, aby se mu nevrátila zpátky. A konečně je tu Milada – manažerka, která se snaží vykřesat ze zámku peníze, a to různými zajímavými akcemi, které se ne a ne povést podle představ.
Také je tu hodně vzpomínek na svatbu Helenky Vondráčkové a hodně závisti, co se týká knížete Schwarzenberga.
Musím říct, že tato kniha mi hodně zvedla náladu. Některé příhody byly až drsné, ale proč se nezasmát, když se nestaly mně. Čekala jsem, co asi Milada vymyslí, a jak se k tomu všichni postaví. A Marie Kostková je skutečně lidská. Přišla mi jako nejnormálnější ze všech, a to i se svým vztekem, kterému se vůbec nedivím.
Je to prostě knížka pro pobavení. Film jsem bohužel neviděla, měl premiéru 2019 a nedávno ho dávali i v televizi. Bylo by zajímavé srovnání.
Zajímalo by mě, znáte knížky? (Přesné názvy jsou Poslední aristokratka, Aristokratka ve varu, Aristokratka na koni). Z mého okolí ji znal snad každý. A viděli jste film? Líbilo se?


Krásné dny


28 komentářů:

  1. Nejdříve jsem viděla představení v divadle Na Jezerce a byla jsem nadšená. Koupila jsem si knížku a při jejím čtení jsem si představovala konkrétní divadelní postavy, super. Jako poslední jsem viděla film, ale divadlo se mi líbilo mnohem víc. Byla jsem na něm ještě jednou s manželem a i on byl spokojený. JInak doma mám všechny tři knížky, ale ta první je stejně nejlepší. Teda podle mého názoru. Zdravím ☺☺☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evko, netušila jsem, že je i divadelní představení. To divadlo na živo určitě bylo pěkné. To teď bohužel nemůžeme. Krásné dny

      Vymazat
  2. Zatím jsem četla jen první díl, a u toho jsem se skvěle pobavila. Moje oblíbená postava je kastelán Josef. Knížka byla opravdu plná humorných hlášek, nepamatuji, kdy jsem se naposledy u čtení tak smála :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, Eliss, za názor a oblíbenou postavu. Je dobře, že se můžeme odreagovat, třeba u knih. Tak ať se i ostatní díly líbí, pokud budeš číst.

      Vymazat
  3. Leni, znám. Viděla jsem film a dokonce i divadelní představení s Annou Polívkovou v hlavní roli. nečetla jsem, ale poslouchala - knížky naprosto úžasně načetla Veronika Khek Kubařová. Řeknu ti, u toho se žehlilo :o)
    Přeji hezké dny, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, tak to věřím, že žehlení pak šlo samo .-) :-) Také krásné dny.

      Vymazat
  4. Knížky jsem nečetla a uvažuji o nich.Z filmu jsem byla nadšená a bavila se.
    Měj hezké dny

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitko, čte se opravdu lehce, jen je teď těžší si je někde vypůjčit. Ale já je měla také od známé a ne z knihovny .-) Také se měj krásně

      Vymazat
  5. Ano, knížky jsem přečetla všechny a bylo to zábavné. Film byl hezky udělaný, ale málo obsažný, tak doopravdy mne trošku zklamal. Čekala jsem od něho více. Zdraví Iwka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Iwko, děkuji za názor. Na film se určitě podívám, až ho budou někdy opakovat. Jsem zvědavá. Tobě krásné dny

      Vymazat
  6. Vím, že existují, ale nečetla jsem je. Film se mi moc nelíbil.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, tak každý má jiný vkus a je to jen dobře .-) Hezké dny

      Vymazat
  7. Mám poslední díl U královského dvora a to už mi přijde jako odvar... Film se mi nelíbil, plno věcí v něm chybělo, knížka byla rozhodně Ivča

    OdpovědětVymazat
  8. Odpovědi
    1. Ivčo, jsem se při psaní článku dívala, jestli není ještě další díl, ale nenašla jsem. Tak děkuji za tvou zprávu, že další je ještě napsán. I když tolik nezaujal. Krásné dny

      Vymazat
  9. Lenka zdraví Lenku. Knížku jsem četla jen první díl a líbil se mi moc, pobavila jsem se. Připomněla jsi mi, že si musím přečíst pokračování. Film jsem viděla taky. Za mě je lepší knížka, ale já to mám tak vždycky. Lenka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Také zdravím. Pro mě je většinou knížka také lepší, že si sama představuji postavy. Filmem bývám zklamána, ty moje představy na něj nesedí. Ale podívala bych se ráda :-)

      Vymazat
  10. Knížku jsem si před časem chtěla přečíst, ale v knihovně byla beznadějně rozpůjčovaná a pomalu jsem na ni zapomněla. Nedávno jsem si pustila ten film, ale úplně mě nenadchnul - asi jsem od toho čekala na základě doporučení těch knížek více.
    Podle toho, co píšeš, tak je možné, že ta kniha by byla opravdu lepší volba.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nominku, já si myslím, že když člověk od toho nic nečeká, tak se dobře pobaví. Když mu to někdo příliš vychválí, tak může být zklamaný. Tak asi tak.

      Vymazat
  11. První díl jsem dostala jako dárek a mocně jsem se bavila.
    Další dva díly jsem si koupila sama a už to nadšení opadlo, bylo to jako vařené a natahované z vody.
    V obchodě jsem viděla další díl, ale už do něj nepůjdu.
    Na filmu jsem byla v kině s dcerou, když jsme ještě žili jako lidé a oběma se nám moc líbil.
    A tak jsem si ho stáhla a když mám chuť, ráda se znova díky hereckému obsazení podívám.
    Takže mne nezklamal, naopak. Je na světě mnoho děl, která nejsou věrná předloze a není třeba vše dodržovat. V létě jsme byly se Sofinkou na hradě, který hrál hlavní úlohu, Kostku. a moc jsme si to užily :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Troška kultury. Kino, hrad - to je důležité. Prostě si to společně užít. Od těch dalších dílů jsem možná čekala také ještě něco víc - ale určitě jsem se při nich dobře pobavila a dobře se mi četly.

      Vymazat
  12. Zatím jsem nečetl ani neviděl.

    OdpovědětVymazat
  13. Četla jsem všech pět dílů Aristokratky i žánrově jinou knihu, Deník kastelána od pana Bočka. Jednu mám dokonce od něho podepsanou. První díl je asi nejlepší. Divadelní představení jsem viděla ve Vídni, kde pan Hrušínský se svým divadlem hostoval a moc jsem se bavila, obsazení i výkony herců byly ůžasné. Film běžel v televizi a ten se mi nelíbil, byla jsem zklamaná.
    Věra

    OdpovědětVymazat
  14. Knihu jsem nečetla, ale viděla film. Neurazil, vlastně se mi i líbil, vtipný byl a kdyby ho zkrátili o půl hodiny, možná by i nadchl :). Četla jsem recenze lidí, kteří četli nejdříve knihu a pak film, ti si ovšem vůči filmu servítky nebrali :D.

    OdpovědětVymazat
  15. Nečetla jsem, ale viděla jsem film, který se mi líbil.
    Hezké dny!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  16. Tak nyní nevím. mám dojem, že jsem na tento článek již příspěvek psala, ale je docela možné, že z mobilu a špatně odeslala. Film jsem viděla, moc se mi líbil i díky skvělému obsazení, pobavila jsem se a některé hlášky z něho se staly rodinnými. :) Knihu jsem zatím nečetla.

    OdpovědětVymazat
  17. Četla a moc se bavila a bohužel každý další díl je slabší, taky už tolik nepřekvapí jako ten první. A trochu podobný humor, i když člověk se u toho spíš usmívá než by řval smíchy byl Tajný deník Hendrika Groena, ale občas jsem taky vyprskla :-)

    OdpovědětVymazat
  18. Viděl jsem kus filmu, ale nějak mne to nezaujalo...

    OdpovědětVymazat

Děkuji moc za návštěvu i komentář. Jak jsem se přesvědčila, jste skvělí .-)