sobota 19. září 2020

ZOO Praha-prázdninový výlet

Děti zahájily sice školní rok, ale bojí se zakašlat nebo kýchnout, aby nebyly poslány domů (kupodivu málokteré toho využije a chce být doma, lepší je to mezi spolužáky), sedět ve třídě musí v rouškách a zavření školy očekáváme každým dnem...

I tato lemuří rodinka je ode dneška chráněna uzavřením expozice. Návštěvníci by je mohli nakazit virem a ohrozit, když se k nim přiblíží a zdraví opic je tak jistě důležitější. 

My jsme ale naštěstí mohly do všech expozicí. Na konci prázdnin jsme se vypravily do ZOO Praha. Každý rok o prázdninách navštívíme s dcerou ZOO Praha. Je to tradice. A i když to letos nevypadalo a snad všechno bylo tyto prázdniny proti, nakonec jsme si řekly, tradice je tradice a musí se dodržovat. 

Patříme mezi návštěvníky, kteří si přivstanou, aby tam byli ještě před otevřením (cestujeme zdaleka) a necháváme se vyhodit, až když už ZOO zavírá. Je to naše cesta "mezi známé." Za těch x let máme už tolik zážitků a tolik známých mezi zvířaty, viděly jsme tolik různých podob této zoo,... Už víme, která zvířata prostě "musíme" navštívit, vždy si vybereme jinou cestu a vidíme něco nového. Se známými zvířaty se přivítáme, z nově narozených přírůstků máme radost, z těch, co za ten rok opustili zoo, je nám smutno nebo jim přejeme hodně radosti jinde.

Snažíme se toho dozvědět o zvířatech co nejvíc. Nenecháme si ujít nějaké komentované krmení. Přečteme si informační cedulky. Fotíme, vnímáme přirozenost zvířat, pak zas fotíme... a přitom i vzpomínáme... prostě si to skutečně užíváme.

To, co určitě musíme navštívit úplně vždy, i kdyby nevím co, jsou žirafy. Tato majestátní zvířata s vysokýma nohama, dlouhým krkem a dlouhým jazykem nás fascinují. Jejich velikost není tak patrná na otevřeném prostoru, jako když je pak vidíte v zimě v Africkém domě a pomalu se jim díváte do očí - tedy kdybyste měřili tak 4-5 metrů. První zástupce žirafy Rotchildovy přišel do ZOO Praha téměř před 70 lety a od té doby se tu narodilo 84 žirafích mláďat. 

Blízko žiraf jsou malá (tak 30cm dlouhá) stvoření, která bych ale řekla, že jsou stejně populární. Většinu času tráví pod zemí, ale vždy se najde nějaký ten "hlídač" venku, který pak varuje ostatní před nebezpečím. Jsou to společenská zvířata, ale kolonii vévodí dominantní pár, který se jako jediný může rozmnožovat. A jak jsme si přečetly, tak rozhodování o tom, kdo je silnější, právě ve skupince probíhalo. Žádnou rvačku jsme ale u surikat naštěstí neviděly.

Jednou jsme na surikaty zapomněly. Dcera si vzpomněla až po dlouhé době, až když jsme byly v Africe (stále v zoo). Odmítla jsem se kvůli surikatám vracet. A od pláče a trucování mě zachránila veverka kapská. Velikostí stejná, žije také ve skupině, hloubí si nory i v tvrdé půdě, staví se na zadní končetiny, aby měla lepší rozhled, a hlavně je stejně roztomilá. Od té doby jsme nezapomněly navštívit ani surikaty, ani veverky.
Ještě na skok k žirafám. Musela jsem si vyfotit i výstavbu nového pavilonu goril v pozadí. A nezdá se to tak dávno, kdy jsem si fotila výstavbu pavilonu slonů. Ale asi to už nějaká chvíle bude, protože ta fotka je schovaná někde v archivu. 
Sloni jsou už zabydlení v Údolí slonů a o tom, jak se jim tu dobře daří, svědčí i to, že v roce 2016 se narodil Max a Rudi a nyní Amalee a Lakuna. Člověk je skutečně nadšený, že se daří v zoo odchovávat slona indického. A mláďata tu rychle rostou a učí se. Dívaly jsme se na znaky slonů a snažily se poznat, který je který, jsou napsány i krátce vlastnosti, ale i tak není snadné pro nás poznat, kdo je kdo. Ale díky za to, že je tu taková skupinka slonů, kteří dělají radost nejen návštěvníkům. Fotka z roku 2019 a 2020.

A když jsem u odchovu, musím sem dát další fotografii toho, co se daří. Návrat koně převalského do přírody. Byly jsme i na povídání o tom, jak taková příprava (i příprava koňů) probíhá, jak se koně převáží, vypouští do Mongolska, a jaká je radost, když v krajině přežijí a užívají si volnost. Kůň převalského tedy není kůň domácí, ale skutečně divoký kůň, který byl v přírodě vyhuben, žijící koně pochází ze 13 předků (70 % žijících koňů má tedy pražského předka). Fotka je z loňského roku, ale snad se bude dařit i nadále a člověk si uvědomí, že zoo zahrady nejsou o chování zvířat v zajetí, ale o pozorování zvířat z blízka a hlavně záchraně, odchovu a návratu zvířat do přírody. 
Jak jsem psala, tak každou návštěvu si nenecháme ujít nějaké komentované krmení. U některých zvířat je narváno (krmení šelem je sice zážitek, ale přes lidi ani nevidíte a skoro neslyšíte), zato jinde je jen pár lidí, je prostor na dotazy a člověk se dozví toho spoustu o zvířatech, která pomalu ani nevěděl, že existují. A takové zvíře se pak stane vaším známým. 
V roce 2018 jsme poslouchaly o chápenech. Opice, u které je na první pohled vidět, jak svůj ocas dokáže použít jako další ruku.
V roce 2019 jsme se seznámily s pekari Wagnerův. Jihoamerický sudokopytník. Připomíná prase, ale není. Všechny rozdíly proti praseti si nepamatuji, zato vím, že mám na fotografii z toho roku nově narozená "selátka" a Zoo Praha je 3. v Evropě, které se odchov podařil.
Letos jsme si poslechly o fenkovi a sledovaly, jak chytá cvrčky. Malá liška s velkýma ušima, to abych tě lépe slyšela .-) A také, aby mi nebylo takové vedro. A jak jsme je pozorovaly, chvilku nepostojí. Ve výběhu měli samce a samici, ale už starší - na dožití, ne na rozmnožování.
Další s kým jsme se seznámily, byl Nestor Kea z Nového Zélandu. Chytrý, učenlivý, mazaný papoušek. Tak mazaný, že zjistil, že může vykusovat tuk přímo z těla živých ovcí, ale kvůli tomu byl zabíjen a stal se ohroženým druhem. Bylo zajímavé ho pozorovat, ale nesnadné vyfotit, zvlášť kvůli pletivu a úhlu (schválně dávám tuto fotku). O to víc si cením té druhé fotky, kdy jsem ho zachytila, jak si skočil na míč ve vodě. Hravý, inteligentní papoušek s ostrým zobákem.

Další fotografie toho, co mě zaujalo (některé i z minulého roku).
Romantika
Po setmění
Pohodička (Jen na chvíli jsem si odskočila)
Zkuste se hýbat, když máte tolik kilo...
Proč zrovna já jsem zavřená?
Na slovíčko
Návštěva Blue z Ria
19. září - světový den tučňáků
A kdo vydržel až do konce, může si za odměnu spočítat, kolik je na fotografii želviček, myšiček nebo plameňáků  .-)



Děkuji za přečtení a krásný den všem a přeji možnost výletů a poznávání .-)

Informace čerpány z návštěvy a stránek Zoo Praha, wikipedia 


43 komentářů:

  1. Je fajn, že jste dodrželi tradici a ZOO navštívili, i když později :) Pro děti ve školách určitě nejsou roušky příjemné, četla jsem včera někde, že děti o přestávkách doslova utíkají na záchod, aby mohly chvíli dýchat bez roušky :( Fotky jsou moc pěkné, nejvíce se mi líbí ty žirafy. Pražskou ZOO jsem navštívila naposledy asi před deseti lety, musím to napravit a někdy se zajet podívat

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Eliss, já jsem i slyšela, že se děti chodí vykašlat a vysmrkat. Není to snadné. V Praze je vždy hodně lidí, ale dají se najít i místa, kde lze v klidu sledovat zvířata. Pokud má člověk dostatek času.

      Vymazat
  2. Moc děkuji za milou reportáž. Mám ZOO moc ráda, dlouho jsem v žádné nebyla.
    Ty roušky - jeden je pro, druhý proti, správné řešení asi nezná nikdo.
    Přeji v každém případě příjemný sobotní večer, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, také děkuji. Tak třeba nějakou zoo navštívíš i v reálu, máme jich u nás hodně .-) Krásný den

      Vymazat
  3. Hezká reportáž z Pražské ZOO. Žirafy jsou úžasné, v Jihlavské ZOO je také máme. I surikaty, jsou roztomilé.
    Je dobře, že se v zoologických zahradách daří odchov ohrožených druhů zvířat a že se daří i jejich návrat do přírody.
    Přeji krásné dny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Růženko, děkuji. V Jihlavě jsem v ZOO nebyla. Snad nám z té přírody zvířata nevymizí, ale budou se rozmnožovat a zůstane rozmanitost přírody .-) Také krásné dny

      Vymazat
  4. My tam jedeme zítra podpořit zvířátka )))
    Hezké foto.

    OdpovědětVymazat
  5. No vida, v ZOO už jsem nebyl docela dlouho. Když jsem ještě běhával, chodil jsem do ZOO strávit vždycky pondělí po pražském maratónu a byl to výborný odpočinek.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já raději chodíval relaxovat do botanické zahrady (která je kousek nad ZOO). Je tam krásná japonská zahrada. Nejkrásněji je tam na podzim.

      Vymazat
    2. Tak to já jsem tedy z toho procházení po ZOO vždy unavená, i když je to jen pár kilometrů :-) A botanickou zahradu mám také moc ráda. Na jaře jsem sledovala virtuální prohlídku a bylo mi líto, že se tam nedostanu - pro mě je nejhezčí jaro, když vše rozkvétá .-)

      Vymazat
  6. Hezká procházka pražskou ZOO. Letos jsme tam chtěli jet, ale kvůli viru do velkých měst jezdit nechceme. Navíc cesta vlakem a pak po Praze nás odrazuje. Tak snad někdy, až se to zklidní...já bych určitě vydržela nejdéle u papoušků. V této ZOO jsme sice byli, ale to ještě byli kluci malí, tak že to bylo tak před 40 lety...děkuji za hezkou podívanou. Krásnou neděli přeji

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jarko, my jsme právě taky nechtěly, ale pak jsme to riskly. Papoušků je tam hodně druhů, mezi některé i můžeš jít, myslím, že by sis vybrala oblíbence .-) A určitě bys udělala i pěkné fotografie. Krásný den

      Vymazat
  7. Moc krásné fotografie.Zvířátka mám ráda.Do Prahy do ZOO se asi hned tak nepodívám i když nás tam pořád zve synovec.Chodí tam vypomáhat,když má volno.Byli jsme tam naposledy s vnoučaty.Pořád mám v plánu jednu soukromou ZOO,tak se snad podíváme aspoň tam.
    Měj hezkou neděli

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitko, tak snad se to podaří, abyste se do zoo povídali. Setkání se zvířaty bývá zážitek pro děti i dospělé .-) Také krásný den

      Vymazat
  8. Mám jednu báječnou procházku ústeckou zoo za sebou, byli jsme celá rodina a protože byl skautský den, soutěžili jsme malí i velcí.
    Tvoje povídání i fotky jsou moc prima.
    Přeji, aby ta škola pokračovala, děti, ale i my všichni potřebujeme žít v kolektivu, nikoliv zavření a vystresovaní doma.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Blondýnko, s tím kolektivem máš pravdu, ten kontakt přes zprávy nenahradí ten osobní... ZOO v Ústí je moc pěkná, jak si pamatuji. Tak to jste měli fajn den.

      Vymazat
  9. Lemuři jsou nejlepší.
    Ale jako dítě jsem měl nejraději pralesní psy.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak toho mám vyfoceného taky - krmení v 15:00 :-)

      Vymazat
  10. No.... co říct. Asi že je ostuda, že Pražák byl v ZOO asi jen dvakrát. Takže nakonec jí musí objevovat díky blogerům. Díky za skvělé přiblížení. Co se týče nestorů, jsou to vůbec nejinteligentnější papoušci, a opravdu se dokáží naučit věci nad kterými zůstává rozum stát.... viděla jsem jednou na ZOOM dokument právě o těchto papoušcích ve srovnání s žaky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vendy, s těmi nestory souhlasím. Ono stačilo i srovnání s ostatními papoušky. Tady se ve voliéře pořád něco dělo :-) Přitáhl si zobákem míč, skočil si na něj... Vypadají nenápadně, barvu ukážou, když roztáhnou křídla, ale určitě přilákají návštěvníky. Do ZOO vyraž, stojí to za to .-)

      Vymazat
  11. Hezké nedělní dopoledne,musím říct že fotky jsou parádní.Já mám zvířata,všechny strašně ráda .V Praze jsem třetím rokem,ale k mojí hanbě se musím přiznat,že jsem ještě v pražské ZOO nebyla.Jsem z Pardubic a od malinka nás rodiče brali do Dvora Králové a tak jsme i s vnukem zavítali rádi tam,ale ráda bych zoo tady v Praze navštívila ještě letos než se všechno zase omezí.Děkuju za krásné fotky a přeji moc hezkou neděli.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Renčo, děkuji také. V ZOO je toho hodně k vidění a člověk se může i davům vyhnout, když nechce vidět třeba gorily. Ony i ta ostatní zvířata jsou zajímavá a i ve venkovních expozicí je toho hodně k vidění, když má člověk strach z nákazy při těsné blízkosti lidí. Dobré je mít čas, nikam nepospíchat, a i se třeba zdržet a sledovat, jestli se zvíře přece jen neobjeví, když není na první pohled vidět... A Zoo ve Dvoře Králové je úžasná, spojená s osobou Josefa Vágnera - byli jsme asi před třemi lety. Zážitek nejen safari.

      Vymazat
  12. Do pražské ZOO jsme se zatím ještě nedostali. Každé prázdniny však některou ZOO navštívíme. Milovala jsem ZOO Zlín-Lešná. Považovala jsem ji za nejkrásnější zahradu u nás. Když jsem ale poznala malou táborskou zahradu, byla jsem nadšená mnohem více. Ta je opravdu o zvířatech a přírodě. Nejméně se mi líbí ZOO v Brně. Protože nemáme auto, jezdíme co dva roky do Zlína autobusem, přijedeme před otvíračkou, ale po obědě jsme museli odjíždět, protože pozdější spoj nebyl. Posledně jsem zvolila odjezd trochu složitější přes jiné město a i s použitím vlaku, ale mohli jsme v ZOO pobýt déle. V jihlavské zoo mám také kamaráda. Leopard byl sice za sklem, ale postavila jsem se tak abych neměla odlesky a čekala. Věděla jsem už, že dělá pravidelné kolečko a kolem skla určitě projde. Posadila jsem se v klidu a nachystala foťák. Kolem chodili návštěvníci se slovy"tady nic není". Několikrát jsme si s leopardem vyměnili oční kontakt. Pak se usadil kousek dál a pozoroval mě.Syn zatím fotil pandu červenou, takže nás nikdo nerušil. Až se "Leošek" vynadíval, přišel za mnou až k tomu sklu a koukali jsme na sebe. Byl to moc krásný okamžik. Byli jsme tam jen my dva... kamarádi. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marija, to je přesně ten zážitek, proč máme zoo tak rádi... Spousta lidí proběhne, vidím, fotím, nevidím, pospíchám dál. Ale ta skutečná setkání se zvířetem, kdy si dáš čas a zvíře vnímáš v jeho přirozenosti a skutečně ho sleduješ... A setkat se pohledem. Fíha, to je pak zážitek a kamarádství.
      Jinak dceři se úplně nejvíc líbila Zoo v Košicích - tam jsem já nebyla a je to trochu z ruky, ale tak tip :-)

      Vymazat

  13. Fredy Kruger

    " Jdu ze zoologické zahrady ....
    sakra ! co je tam za smrady !
    Zvlášť u opic, co jest tam za aroma !

    ... tam jsem se cítil, jak bych byl doma !
    tam jsem se cítil, jak v sedmém nebi !"

    ... Jann Pyndjourr to doma rodičům sdělil ....

    OT rozčilen ! ... chodí teď sem - tam .......

    řka : " Synu, ještě se zeptám :
    ... jest větší smrad někde ??"

    " Jen tam !!"

    ... vykřikl otec : " Jdem tam !!"

    OdpovědětVymazat
  14. Jéé, tam jsme se najezdili, když byly ještě doma děti. Teď už jsme tam dlouho nebyli. Krásné reportáž. Měj pěkný vstup do nového týdne.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak s vnoučaty .-) Určitě by se jim také líbilo. Děkuji, také krásný den

      Vymazat
  15. Krásně jsem se prošla ZOO v Praze, kde jsem byla jenom jednou a to vlastně jako malá holka. A to je už hodně dávno.
    ZOO máme ale celkem blízko ve Dvoře Králové n.L. a tam jsem byla vícekrát. S rodiči, s našimi dětmi,s vnoučaty :-).
    Díky za pěkné fotečky a povídání k nim.
    Hezký den!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, ve Dvoře je také moc krásná zoo a jak si pamatuji, méně lidí a méně se člověk nachodí. Je také rozmanitá a člověk nevidí jen zvířata... Z té mám největší zážitek, když se na safari na nás přišla podívat lvice .-) Krásný den

      Vymazat
  16. To je moc hezká tradice, my máme taky jednu, o jarních prázdninách objíždíme vzdálené příbuzné, ale to taková zábava, jako v ZOO, není :D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To abyste tam klukům dali i nějaký zajímavý výlet, aby to neměli jen o příbuzných :-) Zas je to ale tradice, co potěší víc lidí .-)

      Vymazat
  17. taky jsme tam letos byli po dlouhé době a to to máme kousek vše podražili ale když člověk ví že to jde zvířatkům tak mu to ani nevadí ♥ pěkné fotky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já ceny moc na výletech neřeším. Tak si ani nepamatuji, jak to bylo loni. Ale máš pravdu, zvířatům člověk rád přispěje. Jsme často odcházeli i s nějakou tou DMS :-)

      Vymazat
  18. V pražské zoo jde skutečně strávit bez potíží celý den :-) Mě tam před pár lety naprosto okouzlil ocelot. Bylo to ještě maličké, roztomilé koťátko, ale barevností vypadalo jako nějaký levhart :-) Koukali jsme na něj pořádnou chvíli, ani jsme se nemohli odtrhnout :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mláďata jsou vůbec nejkrásnější. A ty šelmičky jsou roztomilé, tak věřím. Akorát se s nimi asi nesetkat, když vyrostou. Když jsme třeba viděli krmení tygra, jakou má sílu... I když ocelot je menší, to je taková "kočička" .-) Děkuji za zážitek.

      Vymazat
  19. Pražská ZOO je moc hezká. Ale mě se stejně nejvíc líbí ZOO Lešná, asi to bude tím, že mě tam naši jako malou hodně často brali...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Chudobko, tak o té ZOO Lešná psala i Marija, že se jí líbila nejvíc, tak něco na tom asi bude .-) A ty máš na ní i hezké vzpomínky.

      Vymazat
  20. Máš krásné fotografie jo v ZOO jsem byla tady v Ostravě chodime tam jak z vnukem tak i pravnouček už tam chodi má 3 ročky moc hezké povídani napsane děkuji ..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, Bětko. Děti jsou v zoo určitě nadšené. Hodně radosti a krásné dny.

      Vymazat
  21. Pane jo, tam to je pěkné. V Pražské zoo už jsem aspoň 18 let nebyla. Přitom botanickou navštěvuji od svých 10 snad skoro každý rok, mimo letoška. A to jsou přitom jenom kousek od sebe. Tak snad ještě budu mít šanci jí někdy projít.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě, stojí za to si jí někdy projít. Hodně se mění a vždy je k vidění něco jiného. Hezké zážitky.

      Vymazat

Děkuji moc za návštěvu i komentář. Jak jsem se přesvědčila, jste skvělí .-)