pondělí 5. září 2022

Jak se my vyrovnáváme se školou - a co s jedničkami?

Každé dítě je jiné. Nadané na něco jiného. Každé dítě má jinde své limity. Některému jde škola sama, jinému zas fotbal a ta škola nicmoc. A některému jde všechno – kreslení, sport, matika, čeština a ještě hraje na několik hudebních nástrojů.
Každý rodič je jiný. Jeden vkládá do svého dítěte své promarněné touhy, jinému je jedno, jak se dítě učí. Jeden chce hlavně štěstí dítěte, druhý zas vychovat dítě úspěšné ve škole i v životě.
Nevím, jakým rodičem jsem byla, co se týká školy. Doufám jen, že tak trochu od všeho. Říkám byla, protože dcera má za sebou základní školu a teď už je to víceméně na ní. Už za ní nemůžu stát, aby se učila nebo měnit její návyky… Co bylo zaseto, to se nyní projevuje v její zodpovědnosti. Ale zdá se mi, že toho ještě mohu hodně pokazit. Například ztratit její důvěru.
A proto stále zůstávám „pomocníkem“, i co se týká školy. Když potřebuje vyzkoušet, vyzkouším. Když něčemu nerozumí a já vím, zkusím jí vysvětlit (i když hodně pomáhá internet a spolužáci a i učitelé, kteří dovysvětlí látku).
A máme ještě jednu věc, se kterou jí pomáhám. Je to povinná četba. Společně čteme knížky, společně nad nimi diskutujeme, snažíme se pochopit, rozebrat, poslouchat se navzájem. I ten učitel Komenský je náročný k pochopení nejen pro dospělé. Přijde mi to lepší, než aby si knížku přečetla, odškrtla si, že má hotovo, ale nerozuměla jí. Nebo do čtenářského deníku prostě opsala z internetu, co vymyslel někdo jiný.
Byla jsem nadšenou čtenářkou, v knihách nacházela pobavení i poučení, a tak jsem ji od mala vedla k tomu, aby ráda četla. Když se v první třídě učila číst, psala jsem krátké příhody z cirkusu, kde byla jen písmenka, která se už naučila. Dělala jsem ji hru za pokladem, na lístek napsala „pod postelí v ložnici“, když tam došla, našla další lístek „v kuchyni ve velkém hrnci“ – takto prošla bytem a nakonec dostala odměnu – například nějaký pamlsek. Toto hledání ji hodně bavilo. Knížky číst ale dlouho nechtěla. Napsala jsem jí tedy i knížku o vílách Růžová víla, kde jsem myslela, že ji zaujme možnost vlastního rozhodování (prý by se děti neměly nechat rozhodovat, ale tak v knížce…) Dnes vím, že jí čtení přišlo těžké. Číst a rozumět, to jsou dvě různé věci. A číst nahlas a chápat – soustředit se na správné přečtení a ještě porozumět – to chce trochu cviku (zvlášť pro některé děti).
Dnes si knížky čte ráda. Některé pro mladistvé, některé pro dospělé, ráda si knížky i kupuje. A na dovolené nesmí chybět alespoň jedna knížka. Myslím tedy, že co se týká probuzení zájmu o knihy, tak se mi to povedlo. I když zásluhy nejsou jen moje, ale hlavně její a dobrých autorů, kteří ji dokáží zaujmout.
V jedné knížce od Paul Tough jsem si já přečetla, jak mít úspěšné dítě. Ale ani nyní nevím, co je myšleno tím úspěšné. (Myšleno později v životě, ne toho jedničkáře). Že dělá v životě to, co ho baví, nebo že vydělává hodně peněz, nebo prostě se o sebe dokáže postarat?
Prý jsou úspěšnější ti, kteří se setkají s porážkou. Tedy ne jedničkáři, ale ti, kteří chytnou občas nějakou špatnou známku, zjistí, že život není jen o úspěchu, a prostě se z toho nezhroutí. Jedničkáři to prý neumí. A v životě narazí. Ale myslím, že je to zas individuální.
I když podle mě nezáleží tolik na známkách, jako na tom, jaké dítě je. Trošku zformovat se dá dobrým vedením (a díky za dobré učitele a rodiče), ale to hlavní je v něm. Některé děti i ze špatných rodinných poměrů v životě dosáhnou na pomyslné medaile, některé děti, které skoro propadaly, vedou v dospělosti svůj vlastní podnik. Jiné, které byly ve škole bezproblémové, propadnou drogám.
Myslím tedy, že by se dítě mělo podporovat v tom, co mu jde. Pomoct mu, aby se vyrovnalo s prohrou. Vést ho ke slušnosti a asertivitě. Ale nestresovat ho tolik výbornými známkami. Podpořit a odměnit i snahu. I když ta jednička určitě potěší.

Nenašla jsem žáky, tak dávám aspoň tučňáky .-)

12 komentářů:

  1. Lenko, moc zajímavé zamyšlení. Mám děti dospělé, oba mají VŠ, oba se vzdělávají dál. Hodně jsem se jim věnovala, pracovala jsem jen na půl úvazku. Názory na výchovu se neustále mění, já teď mohu říct, že je důležitý hlavně zdravý selský rozum, důslednost, komunikace a hlavně hromada láska a víry!
    Moc tě zdravím a přeji tobě i dceři jen hezké dny. Helena

    PS: mrkni do spamu, asi ti tam skončily některé komentáře...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, je poznat z tvých článků tvůj přehled. Určitě jsi mnoho předala svým dětem a zdárně je vychovala. Souhlasím s tím, co píšeš, že je důležité, dobře jsi to shrnula. Také krásné dny

      Vymazat
  2. Ahoj Leni, s tou povinnou četbou jsem to měla podobné - taky jsem s nejmladším synem vše četla společně a vše rozebírala. Říkal, že mu to moc pomohlo. Mám tři syny a čtou všichni moc rádi, i v cizím jazyku, pod stromeček chtějí všichni knihu. I když prostřední syn začal hodně číst až v dospělosti. Líbí se mě, jak jsi pro dceru dělala knížky a hry. Když byl nejmladší syn malý, taky jsem mu tvořila leporela, hlavně z finančních důvodů, neměla jsem tehdy vůbec peníze. Já chodím hlavně do knihovny, i když občas si nějakou knížku koupím nebo dostanu. Se čtečkou jsem se neskamarádila, mám radši papírové knihy, v nich hezky záložku... Měj se hezky, Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, děkuji. Máme to podobně. Vidím na blogu, jak jsi šikovná, leporela se synovi určitě líbila. Také si knížky spíše půjčuji v knihovně, i když mě občas některá zaujme tak, že ji chci vlastnit :-) Koukám do mobilu, do počítače, ale tu knížku mám také nejraději v papírové podobě .-) Krásné dny, Leni

      Vymazat
  3. Lenko, důležité je dítě podpořit a určitě nevyžadovat jen samé pěkné známky. Někdo na to prostě nemá, ale může být šikovný v jiné oblasti. Vychovat slušného člověka, to je asi nejdůležitější. Měj se hezky 😉

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evko, souhlasím. Se slušností nejdál dojdeš - říkali nám rodiče. Hezké dny

      Vymazat
  4. Na školní léta mých dětí moc ráda nevzpomínám.Jak to šlo ve škole synovi,tak to nešlo dceři.Denně jsem se s ní učila,stejně učitelka na základce neustále buzerovala,jak dceru,tak i mě.Nakonec švagrová učitelka s ní došla k psycholožce a ta zjistila,že je dislektik.Nedokázala skládat písmenka ve slabiky.Potom se v ní jako starší něco zlomilo a zvládla i maturitu.Nikdy jsem ji za špatné známky netrestala,brala jsem to,jak to je.A teď řídí s přítelem restauraci,dokáže všechno zařídit,no hlavně má vyřídilku,ale po mně ne.
    Leni,zajímavá úvaha

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitko, určitě to měla tvoje dcera těžké a i ty, když jsi se s ní učila. To, že je dítě dyslektik nebo dysgrafik neznamená, že je hloupé, jen mu některé věci nejdou a je dobré, že existují dnes už i různé pomůcky, aby dětem usnadnily učení. Dcera je šikovná. Hezké dny

      Vymazat
  5. Jak píše nade mnou Jitka. I náš mladší syn byl dyslektik a záleží opravdu na přístupu pedagoga. Někdy to nebylo to pravé ořechové. Každé dítě je jiné a podle toho se k němu musí přistupovat.
    Hezký den!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, za mě se dyslekcie tolik neřešila, jako nyní, a myslím, že děti to odradilo od dozvídání se nových věcí. A některé měly tu nálepku "hloupé", i když za to nemohly. Spolužák třeba dostával ze slohů za pět, i když stylově byly moc pěkné, ale nasekal tam spoustu chyb. Myslím, že nyní už je přístup k těmto dětem jiný.

      Vymazat
  6. Jako bývalý učitel jsem přesvědčený, že známky v určitém věku dělají víc škody než užitku a kazí přirozenou radost dětí z poznávání. A to jsem dávný jedničkář, který měl tu výhodu, že pro jedničky nemusel prakticky hnout prstem.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Čerfe, ono je podle mě hloupé, že se nedá hodnotit snaha. Možná proto jsou lepší slovní hodnocení, kdy se zhodnotí, co dítěti jde. My měli učitele, který si našel skoro každý týden čas, aby nám všem do žákovské knížky napsal, jak jsme se chovali, co máme zlepšit, za co nás chválí... Myslím, že takové hodnocení dává víc než známka.

      Vymazat

Děkuji moc za návštěvu i komentář. Jak jsem se přesvědčila, jste skvělí .-)