Ameriku jsem chápala jako zemi možností. Můžete se z ničeho vypracovat v někoho úspěšného svou vlastní pílí. Zároveň jsem ji viděla i jako zemi, kde nefunguje sociální systém. Na jedné straně drahé a prestižní vysoké školy, na druhé nedostatek řádného vzdělání ve čtvrtích, kde bují gangy a kriminalita.
Tato knížka mi otevřela oči v tom, že pro Ameriku jsou chudinské čtvrti problémem, který se snaží řešit. Knížka je nabitá výzkumy, příklady, skutečnými osudy. Lidí, kteří spadli do chudoby, lidí, kteří mají problém dostudovat, i lidmi, kteří se jim snaží pomoci. Jsou to vědci, učitelé, lékaři i politici.
Ti všichni si začali uvědomovat, že způsob, jak se vymanit z chudoby, je dát lidem vzdělání. A nejen to, naučit je, aby se dokázali soustředit, nevyrušovat, dotahovat věci do konce. Ano, nejdůležitější není násobilka a gramatika, nejdůležitější jsou lidské vlastnosti. Jenže jak změnit charakter dítěte? Jak v něm probudit ty lepší stránky? Jak mu ukázat tu správnou cestu, která vede k vyššímu vzdělání a k úspěšnějšímu životu?
To jsou otázky, na které se snaží kniha najít odpovědi. Autor si uvědomuje, že tato cesta není snadná. Na spoustě příkladů však ukazuje, že je možná. Díky podpůrným skupinám u škol, díky novým nápadům, novým vhledům, kvalitním učitelům. I díky tomu, že najdeme a pojmenujeme skutečný problém. Který není nekvalitní školství, ale chudinské čvrti. Pokud bojujete o holý život, jste svědky násilí, rodiče mají problémy s drogami i vaší výchovou, jen těžko budete mít ve škole dobré výsledky.
I z tohoto prostředí však můžou vyjít děti, kteří mají cílevědomost, odhodlání, výdrž a optimismus. Vlastnosti, které by měli zajistit úspěch. V knize je několikrát ukázáno, že tím hlavním, čím se odlišují děti z chudinských čtvrtí od bohatých není inteligence. Tím hlavním jsou horší možnosti dětí. Ale dobrý učitel dokáže v dětech objevit nadšení i inteligenci, jak je ukázáno na výsledcích šachových turnajů jedné školy.
Hodně se zde zmiňuje o školách KIPP, kde se učí kromě kognitivních znalostí i charakter. Charakter prostupuje všechny oblasti - od nápisů na chodbách po rozebírání charakterových vlastností ve výuce. Děti dostávají i charakterové vysvědčení. Zjištění svých silných, ale hlavně slabých stránek charakteru, na kterých je potřeba zapracovat, by jim mělo pomoci, aby později zvládli vysokou školu.
A jak mít úspěšné dítě? Možná vás to zarazí, ale tím nejdůležitějším nejsou učitelé, kteří jsou zapálení pro věc. I když samozřejmě dítěti pomohou. Tím nejdůležitějším je rodič, který bude své dítě milovat a svým citilivým chováním zmírňovat to, co se děje v okolí dítěte. Tím bude chránit jeho mozek od negativních vlivů stresu. Rodič, který dítěti dovolí i prohry a selhání a naučí ho toto selhání zvládnout a z neúspěchů se poučit. Tím v dítěti probudí přirozenou zvídavost, odhodlání, vytrvalost i optimismus, které se hodí nejen do školních lavic, ale i do života.
Žádné komentáře:
Okomentovat
Děkuji moc za návštěvu i komentář. Jak jsem se přesvědčila, jste skvělí .-)