čtvrtek 1. prosince 2022

Perníčky

Myslím, že na perníčky má každý svůj vlastní originální recept a má je nejlepší - třeba jako svíčkovou. Navíc můj blog čtou blogerky, které mají krásné a určitě chutné perníčky, ale i tak mě napadlo shrnout cizí rady a moje zkušenosti.   


Před pár lety jsem si stěžovala ve vlaku jedné milé usměvavé starší paní, že mi perníčky nejdou. A nikdy nezměknou. Příště mi přinesla recept. A pak ještě za rok, když jsem ho ztratila. Teď ho s vděkem opatruji a snad se nebude zlobit, když ho napíši i na blog. Dobré věci by se měly sdílet .-)

Recept - asi na 4 plechy
500 g hladké mouky 
250 g moučkového cukru
2 vejce
100 g másla
2 lžíce medu
3 lžíce kakaa
1 lžíce rumu
prášek do perníku
směs koření do perníku (já mám od herb and spice market a stačí jen špetka, dvě)
Máslo, med a cukr rozehřát. Do vychlazeného přidat vejce a rum. Do směsi dáváme mouku smíchanou s kořením, kakaem a a práškem do perníku. 

První rok se mi perníčky skutečně povedly. Další jsem nemohla udělat těsto, přidávala jsem med, máslo - nešlo to dát dohromady. Pak jsem zjistila, že špatně vážila váha. Od té doby mouku přisypávám opatrně a když mám těsto hladké a nelepivé, nedávám už mouku. Cukru také dávám jen 200 g, nemáme rádi příliš sladké a trochu je osladí i poleva.

Peču na 180 stupňů - v horkovzdušné troubě na míň. Perníčky jsou hotové, když jsou světle hnědé - tmavě hnědé je už špatně :-)
Po upečení potírám rozšlehaným vajíčkem s mlékem, aby perníčky byly lesklé.

Ještě tip, když plánujete provléct stuhu a pověsit třeba na stromeček, nezapomeňte do připravených perníčků dát kousek špejle a vyndat až po upečení.

Na zdobení smíchám bílek, moučkový cukr a citronovou šťávu. Bílku dávám skutečně jen trošku, cukru spolyká hodně. A já si raději udělám na další zdobení nový a nemusím vyhazovat nespotřebovanou směs. 

A na zdobení jsem dostala 3 rady při koupi zdobících pytlíčků:
1. Moučkový cukr přesívat třikrát přes sítko (skutečně jsou v moučkovém cukru krystalky, nevím, zda by se rozpustily, ale přesívám jen jednou)
2. Bílek "propasírovat" přes kousek dámské punčochy (nedělala jsem, ale vybírám si tekutý bílek, ze zbytku mám omeletu)
3. Když se zdobící pytlíček ucpe, nezkoušet uvolnit jehlou nebo špendlíkem, může se propíchnout omylem sáček, ale namočíme do misky s horkou vodou

Někdo také říká jen míchat, někdo šlehá mixérem - mě se osvědčilo dát misku k míchání kterémukoliv členu rodiny sledujícímu televizi. Když je zdobící směs akorát, neroztéká se na perníčku a zároveň jde vytlačit. Je také hezky bílá a lesklá. A zdobí se s ní skutečně dobře. 

V receptu mám "ozdobené na 50 stupňů na 10 minut do trouby", ale to nedělám.

A aby byly perníčky měkké? Někdo říká přidávat jablko do krabice, ve které schovává perníky. Někdo udělat včas, aby do vánoc změkly. Já mám perníky polotvrdé - zuby si na nich člověk nevyláme, měkkounké nejsou, ale zato déle vydrží, pokud se nesní, a můžou se namáčet třeba do kafe.

Děláme perníčky na vánoce a velikonoce a občas si uděláme radost novou formičkou. Takže už máme pěknou sbírku a při zdobení se vyřádíme. I vám hezkou zábavu při pečení vánočního cukroví a ať se povede .-)

26 komentářů:

  1. Tak na perníčky mám dobrou pomocnici-naši Loli. Ta je miluje a i ráda je peče. Před vložením do trouby je potíráme horkou vodou-krásně vyběhnou. Většinou je ani nezdobíme a sníme je jen tak. Loli si zdobí barevnými trubičkami pár kousků. Přeji krásný adventní čas s vůní perníčků. Taky se na ně chystáme.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, máš pravdu, to jsem zapomněla napsat, že nejdůležitější je mít dobrého pomocníka .-) Loli je moc šikovná a ty prima babička. Tak ať se povedou.

      Vymazat
  2. Perníčky nepeču asi poslední dva roky.Neměl by je kdo ozdobit.Mě ruce neposlouchají a manželovi to posledně moc nešlo.Když k nám chodily vnučky zdobily ony.Teď k nám nesmí.Ale peče dcera,tak mi jich pár dá.
    Leni,máš je moc pěkné.Měj se hezky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitko, tak to mě mrzí, že vnučky k vám nesmějí. Škoda, že nemůžou zdobit, dceru to vždy moc baví a vymýšlí si originální zdobení. Děkuji ti, hezké dny.

      Vymazat
  3. Leni, perníčky peču, ale zdobení... Nejlépe to jde naší Terce.
    Ty tvé vypadají moc krásně.
    Přeji hezké adventní dny, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, děkuji. Umím si představit i lépe nazdobené, ale hlavně, že chutnají :-) A máme s dcerou takovou tradici společného pečení a zdobení - doufám, že nám vydrží dlouho .-) Také krásný advent.

      Vymazat
  4. Hezké perníčky. Taky je už mám upečené a ozdobené- před příští nedělí je budu dávat do malých pytlíčků a budou součástí vstupenky na našel vánoční loutkové představení.
    Hezké dny adventu!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, to bude radosti a dobroty. Jsi šikovná. Krásné dny

      Vymazat
  5. Lenko, perníčky nepeču. U nás v rodině to nikdy tradice nebyla, a tak jsem s perníčkama nikdy nezačala ani já. Tvoje jsou krásné, holky jste moc šikovné 😀😉

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji moc, Evko. Já začala také, když byla dcera malá a když jsem dostala tento recept, začala to být vánoční a velikonoční tradice .-)

      Vymazat
  6. Ahoj Leni, perníčky peču a zdobím moc ráda. Líbí se mě,že je děláte společně s dcerou. Moc Tě zdravím,Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, viděla jsem, jak sis vyhrála s perníčky, moc šikovná. Máš spoustu nápadů. Krásné adventní dny

      Vymazat
  7. Leni, perníčky už nepeču léta, Kdysi jsem je pekla s našimi malými dětmi, dokud neodrostly. Rádi je zdobili, ale já pak dokončovala do dvou hodin do rána :-) Měj pohodový advent.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, my letos také nemáme nazdobené všechny - dcera má moc učení :-( Tak možná s vnoučaty byste se k perníčkům mohli vrátit .-) Krásné dny i tobě

      Vymazat
  8. Receptů na perníčky je vícero. Mne zase už dva roky trápí, že se perníčky pěkné nafouknou, ale nakonec splasknou. A je tvrdosti mám historku. Moje maminka posílala na Vánoce krabici perníčků rodičům otce. Když jsme pak na Vánoce u stařenky byli, můj táta se s parníčkem v puse rozplýval a děl k mé mamce:"Takové perníčky máš péct. Na jazyku se jen rozplývají a ne jak ty tvoje betonové." A babička se zasmála:" Ale, Bohušu, vždy to jsou perníčky od Faninky. Já jsem žádné nepekla. Měla jsem je v komoře." Ano staré chalupě byla místnost, kde se netopilo, byla tam zima. A od té doby dávám perníčky na balkon a jsou vždy měkké. Jen s tím zdobením stále zspasím. Nikdy je nebudu mít tak pěkné jak cukrářky na Pinterestu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marija, to je moc hezká historka .-) Letos jsou docela měkké, tak uvidím, jestli ještě ten týden tak vydrží - dala jsem je podle tvé rady taky do chladu. A zdobení také obdivuji, inspiruji se, ale pak stejně zdobím stejně. To dcera má zajímavé nápady a netřesoucí se ruku :-) Krásný předvánoční čas.

      Vymazat
  9. Perníčky jsem nikdy nedělal, ale dokážu je obdivovat :-).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já myslím, že bys dokázal i ochutnávat .-) :-)

      Vymazat
  10. Máš je moc hezky nazdobené.
    Já perníčky začala péct, když syn chodil do školky - dávala jsem mu je na vánoční besídku a i s mým neumělým zdobením měly úspěch. A peču je do teď - jen jsem si pořídila menší formičky, aby mi velikostně souzněly s ostatním cukrovím (dělám malé kousky). Recept mám myslím hodně podobný (můžeš kouknout - mám ho na blogu tak dva nebo tři roky zpátky), jen tam dávám ještě strouhanou čokoládu. Letos na ně ještě nedošlo - viróza mi udělala v předvánočních plánech trochu zmatek
    Hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáni, tak to je máš ještě vylepšené čokoládou :-) Také jsem začala péct až s dcerou, jinak se u nás na vánoce nedělali. Jsi dobrá, že děláš malé kousky. To my máme i formičku na dinosaury :-) Krásné adventní dny

      Vymazat
  11. Máš je moc krásně ozdobené ♥♥ Já si na pečení perníčků ještě netroufám :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, Eliss. Tak třeba příští vánoce si troufneš .-)

      Vymazat
  12. Lenko, to je dobře, že jsi se nám s tím svěřila, máš je moc hezké a jistě chutné... já jsem perníčky nikdy nepekla, ( peče je dcera s mými vnučkami ) a o to raději je dostávám - voňavé, ozdobené a krásné, jak od dcery, tak od kamarádek.
    Já peču jen rohlíčky, linecké a medvědí tlapky a občas něco zkusím nového.
    Vzorky od druhých ale jím ráda.
    Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiřinko, děkuji a přeji dobré ochutnávání. My letos děláme vše z polovičních dávek, a i tak bude na rozdávání .-) Klidný předvánoční čas

      Vymazat
  13. Ty jsou tak krásně nazdobené, to mi nikdy nešlo. Nádhera! Pobavil mě perník kočičák :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, nominku. To my máme různé formičky. I letos jsem dělala kost pro psa, i když ho už bohužel nemáme. Krásné dny

      Vymazat

Děkuji moc za návštěvu i komentář. Jak jsem se přesvědčila, jste skvělí .-)