pátek 10. února 2023

Pletení ponožek na dvou jehlicích

Kdysi jsem pletla ponožtičky pro nedonošence na dvou jehlicích. Ale to bylo razdva hotové a miminka také nikam neťapkají. Jinak mi přišlo zbytečné dělat ponožky, protože za chvíli je v nich díra. Myslím, že to byla babilenka, která psala, že existují přímo ponožkové vlny. A tak jsem neodolala a ještě před vánoci si koupila klubíčko pro pletení ponožek. Zarazila mě slabost vlny, to bude práce... Ale ponožky jsem plánovala jako dárek, tak s chutí do toho.

Na těchto stránkách je přehledná tabulka pro ujímání na patu a špičku i postup pleteni.eu

Pletla jsem na jehlicích 2,5. První ponožky jsem začala na 36 okách, i když jsem chtěla plést velikost 39, a podle tabulky je tam 30 ok. Ale 30 mi přišlo strašně málo. Bohužel nemůžu posoudit, jestli jsem měla dělat méně, protože nevím, jak dárek seděl, ale dotyčný si nestěžoval :-)

16 řad byl lem, 22 řad líc hladce, rub obrace, a pak jsem ujímala na patu. V návodu je na začátku řady sejmout 1 oko, 1 oko uplést hladce, sejmuté oko přetáhnout, a na konci řady splést hladce. Já si s tím nelámala hlavu, na začátku lícové řady jsem spletla hladce, na začátku rubové řady spletla obrace. Takto až jsem měla 16 ok. Pak jsem zas postupně přidávala tak, že jsem jedno krajové oko ("spodní řady") pletla buď hladce nebo obrace, podle toho, v jaké jsem byla řadě. 

Dalších 30 řad líc hladce, rub obrace, a začala jsem ujímat na špičku. Dokud jsem neměla 14 ok. Pak přidávat oka stejně, jako pata. Když jsem měla zas 36 ok, tak jsem dále opět brala krajové oko, ale splétala ho s prvním okem na jehlici. Tak se řady uzavíraly. Zas jsem brala lícové řady hladce, rubové obrace. A takto vlastně až do konce.

A protože mi zbyla vlna, udělala jsem ještě malé ponožky. Mohla jsem se tedy rozšoupnout víc, vlna ještě zbyla, ale špatně se mi to odhadlo. A mám kdyžtak na štupování :-)

Velké ponožky mi zabraly 13 hodin. Je pravda, že jsem si zas hrála s barvičkami a navazovala tak, aby vycházelo stejně. Ale i tak se asi zas dlouho do ponožek nepustím :-)

Krásný slunečný vikend 


11 komentářů:

  1. Leni,to jsou moc pěkné ponožky.Ladí i hezky barvy.Já se teď zabývám jenom háčkováním,
    takže i ponožky jsou háčkované.Kdysi jsem je jenom pletla.Mám takový šikovný návod
    z Youtube a pokud chce někde ponožky,tak mu je uháčkuji.Jsou jenom na doma nebo na spaní,
    do bot by nešly.
    Měj hezký víkend

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitko, to bylo přímo barevné klubíčko, jen jsem přemotávala barvy, aby druhá strana byla stejná. Asi by pro to klubíčko bylo lepší plést to na těch pěti jehlicích. Já zas víc pletu než háčkuji .-) A háčkované ponožky jsem vůbec nezkoušela. Na spaní jsou dobré, ty se určitě hodí a zahřejí. Krásný týden.

      Vymazat
  2. Leni, kdysi jsem tyhle ponožky pletla, to ještě nebyly ty speciální ponožková klubíčka...
    Povedly se ti opravdu parádně!
    Moc zdravím, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, Helenko. Jsem zvědavá, jak vydrží vlna. Krásné dny

      Vymazat
  3. Pletení ponožek na dvou jehlicích znám, ale já přeci jenom raději pletu na čtyřech jehlicích.
    Pěkné ponožky jsi upletla. Jsou hezky barevné.
    Hezký den!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, já se na 4 jehlicích naučila teprve loni - pro malé věcičky mi to přijde úžasné, nemusí se sešívat. Ale přece jen si v tom nejsem tak jistá, takže radši mám jen ty dvě jehlice. Tak obdivuji, jsi šikovná. Děkuji a krásné dny

      Vymazat
  4. Krásná práce, smekám! Já jsem ráda, že upletu šálu nebo čepici! :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Janinko, a já zas nerada dělám čepice :-)) To jsou tyhle ponožky jednodušší :-)) Krásné dny

      Vymazat
  5. Leni, moc pěkné. Já jsem pletla v životě hodně, ale ponožky nikdy ne. Přišlo mi to vždycky příliš složité. Měj pohodový nový týden.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marti, já do těch na 4 jehlicích se také nepustila. Děkuji a také pěkný týden.

      Vymazat

Děkuji moc za návštěvu i komentář. Jak jsem se přesvědčila, jste skvělí .-)