pondělí 9. listopadu 2020

Olga Walló - Věže Svatého Ducha

Je to už chvíle, kdy jsem přečetla tuto trilogii, ale na blog jsem její recenzi ještě nedala. Potřebovali bychom nyní něco pozitivního. A přesto dávám takovouto náročnou knížku. Je v ní popsán život tří generací - někdy z přelomu minulého století. A možná si i přes to všechno, co se nyní děje, můžeme uvědomit, že není tak zle. A jak složité to měli ještě naše (pra)prababičky...
U této knížky jsem si musela napsat na papírek "kdo s kým, kde jak" :-) Jen Marií je tam několik: Madlenka, Mařenka, Maruška, Máří... U někoho jsou uváděna i dvě jména, a někdo má úplně jinou přezdívku než jméno.
Náročné na soustředění, nelehce se četlo, a příběhy neměly šťastné konce.
Přesto to pro mě byla nádherná knížka. Přečetla jsem všechny tři díly: Moc Marií, Pistole generála Gablera, Krásný jako Karel. Když jsem se snažila přeskakovat a číst dopředu, jak to asi dopadne, vůbec jsem tomu nerozuměla. Naopak postupně to dostalo ten správný příběh a krásně do sebe zapadalo.
Věřila jsem autorce, že se životy lidí přesně takto odehrály, i když byly vymyšlené. I když kdo ví, protože se tam i dozvíme, proč Michael a Karel měli jméno Walló (s dvojitým W a dvěma ll). Nebo jsou tu použity básně autorčina otce, jejichž psaní je v knížce přisuzováno Kimimu.
Mezi námi, klidně bych brala i čtvrtý díl, protože osudy zůstaly otevřené a hodně věcí nebylo vysvětleno. Tak je vlastně psaná celá knížka, není tam nic řečeno jasně a přehledně, ale vše jako by bylo mezi řádky. Žádá si pozorného čtenáře.
Není to jednoduchá a oddechová knížka. Ale kdo chce vědět, jak se na konci 19. a začátkem 20. století žilo, kdo chce projít různými osudy lidí, které byly hodně těžké, a kdo si chce zapřemýšlet, tomu knížku doporučuji.
Naopak nedoporučuji tomu, kdo má nyní ze všeho depku. Pro toho raději tyto humorné knihy /klikni/, o kterých jsem tu recenze už napsala.


36 komentářů:

  1. Možná si to časem přečtu.
    V těchto časech si raději čtu Jirotkova Saturnina.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Júúúúú, Saturnin byl pro mne něco jako bible. Mám ho tu stále po ruce. Knížku jsem četla dříve než film ještě v době puberty, kdy jsem ji nedokázala tak dobře zpracovat, ale později jsem ji vsála do sebe a vždycky se lámu smíchy. Vzpomněla jsem si na ni před pár týdny, když mi kvůli trombóze nemohli operovat kotník a ptali se, jestli mne má kdo odvézt nebo jestli chci na odvoz domů sanitku. Jelikož jsem četla knihu dříve, film mne opat na první pohled neoslovil, protože moje představy byly jiné, ale díky skvělému obsazení i film jsem vzala na milost. :)

      Vymazat
    2. Mě by zajímalo pokračování z pera Miroslava Macka, Saturnin zasahuje. četla jsem pár recenzí které byly vcelku pochvalné...Ovšem Jirotka je prostě klasika.

      Vymazat
    3. Souhlas, Saturnina bych také zkusila. Jak psala Marija, v pubertě nám kousek četla paní profesorka, ale nelíbil se mi. To až později film.

      Vymazat
  2. Podle tvé recenze to opravdu není knížka vhodná do tohoto období. Zřejmě by mi dělaly potíže i jednotlivé postavy, a to nejen teď. JInak určitě zajímavé čtení, zdravím ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evi, také zdravím :-) Já vím, chce to něco veselejšího .-) Hezké podzimní dny.

      Vymazat
  3. Večery začínají být dlouhé. Díky za tip.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ty večery se nám opravdu prodlužují. Někdy začínají po poledni a někdy už ráno - když je celý den mlha :-) Hezký den a jsem ráda, že tě knížka zaujala.

      Vymazat
  4. Takové čtení mně nevadí,naopak je vyhledávám.Ne,že bych se v tom vyžívala,ale ráda se zamýšlím nad postavami a je zajímavé,že mně takové knížky v náročnějších obdobích naopak pomáhají.
    Děkuji za tip.
    Měj hezké dny

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitko, mě se líbí, že každý má na to jiný názor, když tak pročítám komentáře. Každému udělá radost jiná knížka. Proto také třeba čteme i horory apod. Někdy máme na takové knihy chuť.
      Budu zvědavá, jestli ji někdy zkusíš.
      Také krásné dny

      Vymazat
  5. Takovou knihu, ač nepochybně velmi hodnotnou, bych teď asi nedala.
    Moc děkuji za info a přeji hezké dny, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helo, také krásné dny. Člověk má nyní chuť na veselejší knížky .-)

      Vymazat
  6. Knihovna je teď zavřená, takže bych se k této trilogii mohla dostat někdy později. Píšu si na seznam.
    Díky za tip.
    Klidné dny!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, u nás měli v knihovně jen první díl a pro zbylé dva mi museli skočit do sklepa do archívu? :-) Asi ji nikdo moc nečte nebo ho už první díl po pár stránkách odradí :-)

      Vymazat
  7. To vypadá moc dobře! Těžké knihy mám ráda a smutné konce mi nevadí, takže tohle by se mi mohlo líbit :-) Navíc to, že kniha neskončí happy endem, ještě neznamená, že v procesu čtení nepůsobí jako balzám na duši. U takového Martina Edena jsem předla blahem, přestože když se člověk zamyslí nad dějem, je to v zásadě jedna velká tragédie.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Není těžká svou váhou, ale myslím, že je obsahem .-) Je to prostě zajímavá kniha, zas trochu jiná. Zajímal by mě tvůj názor, kdybys ji přečetla nebo zkusila číst .-)

      Vymazat
  8. Může to být zajímavé čtení, ale jestli chce čtení velkou soustředěnost a nebo si dělat poznámky, kdo je kdo, tak to asi nebude pro mne. A knihy s otevřeným koncem, kdy si čtenář domýšlí, jak to dopadlo, nemám ráda. jsou takové i filmy a to není pro mne. Při tom historické romány mám ráda a mám i pár autorů, kteří umí dobu přiblížit poutavě a při tom nepřekroutit historii, i když jsou některé příběhy v kulisách historie autorskou licencí. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marija - teď mě tak napadlo, že v té knížce tohle označení Marie nebylo :-) Děkuji ti za komentář. Každému se líbí něco jiného. Líbí se mi zajímavé knihy a s touto autorkou jsem četla i rozhovor, takže jsem byla zvědavá na její knihu.

      Vymazat
  9. Trilogie je určitě zajímavá, ale teď bych to asi nedala. I tak děkuji za zajímavou recenzi.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Růženko, teď to chce opravdu veselejší knížky .-) Ale třeba někoho zaujme.

      Vymazat
  10. Na nic vážného nemám náladu docela dlouho, i když jsem udělala výjimku a přečetla si zase mou milovanou Zdivočelou zemi. A protože nemám šanci jak se dostat do knihovny, vzala jsem si po dlouhých letech Merleho a jeho historickou ságu o Francii patnáctého století Dědictví otců. je to sedm dílů, tak mám chvíli vystaráno.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to vypadá opravdu zajímavě, co čteš nyní. Také z úplně jiného prostředí. Tak ať se líbí a zapomeneš u ní na dnešní starosti.

      Vymazat
  11. Vypadá to, že to byla zajímavá knížka. Určitě bych si to přečetla, ale jestli bych u toho vydržela až do konce, to by se uvidělo.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ju, není to snadná knížka, i když je uzounká .-) Všechny tři díly.

      Vymazat
  12. To vypadá na dost náročné čtení, ale zase se mi líbí ten podrobný popis života v dobách minulých :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Eliss, když tak trošku sleduji výběr tvojí literatury, tak myslím, že zrovna ty bys tu knížku přečetla .-) Bylo by pak zajímavé srovnat mojí a tvojí recenzi .-)

      Vymazat
  13. Milá vílo,
    abych ulevila své rozhárané duši, špatnému počasí, depresivní náladě a všudypřítomné nákaze, začala jsem zase znova, již po druhé číst Patrika Hartla.
    To je nyní dokonalá, odlehčená literatura, při které člověk nemyslí, neřeší, nekomplikuje si mozkové závity.
    Třeba budu v takové kondici, že neodolám. Že by třeba jaro ..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Blondýnko, tak chápu. Já jsem možná tu recenzi také sem dala, jen že může být i hůř... Jinak si to neumím vysvětlit :-)

      Vymazat
  14. Z tohoto období jsem nedávno četla knihu Šikmý kostel, jako by byla psaná pro mě...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Neznám, Janinko. Mě baví knížky, které jsou takové trošku neobvyklé. A něco zajímavého se z nich dozvím. Třeba o minulosti.

      Vymazat
  15. Rozumím tomu, že při větším počtu Marií může snadno nastat zmatek, ale od té doby, co jsem četl jakousi islandskou románovou ságu se všemi těmi ukrutně dlouhými a navzájem si jako vejce vejci podobnými jmény, říkám si "zaplaťpánbůh za Marušky" :-).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to máš úplně pravdu :-) A navíc, je to krásné jméno, dříve hojně dávané - a tak mnoho hezkých oslovení má.

      Vymazat
  16. ano, něco pozitivního potřebujeme všichni ♥

    OdpovědětVymazat
  17. Lenko, četla jsem tuto trilogii před několika lety, půjčila jsem si ji z knihovny a docela dobře se to četlo, jestli se nepletu, děj se odehrával nejprve na Královéhradecku a pak, později v Praze?
    od O.Wallo jsem četla také knížku o její léčbě rakoviny.
    Momentální situace kolem koronaviru moje volby knížek nijak neovlivňuje, neb čtu, co já chci.Co mám ráda.
    Opatruj se a měj hezky. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, pamatuješ si to správně. Já ji zkoušela dát přečíst někomu a vzdal to. Mě se ta knížka také líbila. Děkuji, Jiřinko, hezké dny.

      Vymazat

Děkuji moc za návštěvu i komentář. Jak jsem se přesvědčila, jste skvělí .-)