pátek 1. října 2021

Září

Vůbec nechápu, jak jsem bez toho mohla dřív žít. Jak jsem se mohla spokojit s málem a být nadšená s velikostí i výkonem. Jak jsem mohla být přesvědčená, že z něj dostávám maximum a vzdychala údivem, když mě překvapil.

V září proběhlo vyhodnocení mezinárodní fotografické soutěže cewe photo award 2021, které se mohli zúčastnit i úplní amatéři. Navíc za každou přihlášenou fotografii bylo darováno 0,1EUR na dětské vesničky. Ukázat své fotografie zlákalo 56tisíc fotografů a přihlášeno bylo 606tisíc fotografií.

Kochala jsem se přihlášenými fotografiemi a často jsem koukala, jakým fotoaparátem byly fotky vyfoceny a měla jsem pár favoritů – co se týká foťáků. Vítězné fotografie bych si ale tipnout nedokázala. Mnoho fotografií mělo zajímavý nápad nebo úžasné místo a citlivou ruku, ale určitě talent fotografa.

Není tedy důležité vyhrát, ale zúčastnit se. I se svým letitým foťákem a fotkami, které jsou snad dost dobré do alba. To jsem si myslela já. Dcera, když tak kriticky hleděla na moje fotografie, které jsou podle mě obstojné, zařídila mi půjčení zrcadlovky. A protože ji došlo, že to nestačí, přidala k tomu zapůjčení 13 knih o fotografování.

Tím na jednu stranu totálně zlikvidovala moje fotografické sebevědomí, na druhou stranu mi udělala ohromnou radost. A splnila mi můj sen. S radostí jsem uklidila starý kompakt a vrhla se na zrcadlovku a do čtení.

Fotografie ukáži snad příště. Zatím je to pokus omyl. A až dnes-třetí den „cvičení“ jsem byla schopná zaostřit a vyznat se trochu v číslech na objektivu. Ale neskutečně mě to baví. Jen nevím, jestli zrcadlovku vrátím…

Dávám tedy do článku fotografie ze zářijového výletu na Loket. Kdyby někdo chtěl navštívit, průvodce provádí tak po dvou místnostech hradu. Ale prohlídka byla vtipná a recitovaná i zkoušející naše znalosti. Na hradu je toho dost k vidění bez průvodce – muzeum, meteorit, výhled z věže, mučící nástroje... A dá se projít po hradbách.

V září také sklízíme, zavařujeme, dáváme k ledu vše, co se urodilo na zahrádce. Už si připadám jak veverka nebo Marfuša. Pořád louskám oříšky - ty vlašské teda. A zuby bych to nedala. 

Byla jsem také v kině na Prvok, Šampón, Tečka a Karel. Myslím, že je to film, kde se pobaví muži i ženy. Měla jsem z toho docela strach, když jsem viděla začátek nebo ukázky. Ale příběhy čtyř mužů byly vtipné a získala jsem dojem
, že i čtyři herci se při natáčení dost bavili.


Ve škole jsem absolvovala rodičák a nepoznala známé. Proto vás snažně prosím, kdybyste mě někde potkali, hlaste se ke mně. Ignoruji totiž známé jen z toho důvodu, že je nepoznám. Snad :-)

Přeji krásné říjnové dny a hodně nadhledu. 


35 komentářů:

  1. Přechod z kompaktu na zrcadlovku je významný posun. Zpočátku to může paradoxně znamenat spíš technické zhoršení fotek, protože člověk spoustu věcí ještě pořádně neovládá, asi jako když si poprvé sedne na místo řidiče do auta. Ale tuhle fázi úplně nejlíp ze všeho překoná právě nadšení a chuť objevovat a zkoušet, které ti nechybí. Tak držím palce, je to dobrodružná jízda! :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji. Mám radost z každé fotky, která se povede. Zatím fotím všechno možné, abych se to naučila, takže hodně fotek bude na mazání :-)

      Vymazat
  2. Mně se tvoje začátky zrcadlovkou líbí.A líbí se mi i tvoje zapálení se něco naučit.Já nerada čtu manuály,ale číst o focení mě baví.Mám zrcadlovku šest let a najednou nešlo fotit.Po opravě už to není ono a tak jsem si koupila novou,novější typ,ale jenom tělo.A zase si mám s čím hrát.Myslím,že když už má člověk zrcadlovku,tak by neměl jenom cvakat,ale snažit se o víc.To je můj názor.Nemám ráda neostré fotky,bez kontrastu a takové nijaké.
    Tak ti držím palce ať se ti daří.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitko, máš pravdu. Že se zrcadlovkou to není jen o cvakání. Ono to také není tak jednoduché, jako když má člověk mobil. Na druhou stranu, když už se člověk táhne s takovou těžkou zrcadlovkou a objektivy, nějaký úlovek by si z cesty přinést měl (a zasloužil). Děkuji a krásné dny. Ať se ti dobře s novou zrcadlovkou fotí.

      Vymazat
  3. Hezký článek a držím ti palce ať tě focení zrcadlovkou baví dál. Také jsem z kompaktu přešla na zrcadlovku a je to úplně něco jiného.Tak ať se daří. Na Lokti jsme také byli letos o dovolené. Je to nádherný a rozlehlý hrad a moc se mi líbilo i městečko.Měj se hezky a ať se daří...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jarko, děkuji. Také se mi Loket líbil, já jsem se na hradě teda i ztratila :-) A viděli jsme i malíře, kteří seděli před hradem a kreslili ho. Také krásné dny

      Vymazat
  4. Hezky shrnutý měsíc! Ty fotky jsou moc krásné - Loket je hodně fotogenické, kouzelné místo!
    Přeji pohodový i říjen, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, máš pravdu, Loket má svoji starobylou atmosféru a v září ani nebylo příliš turistů. Já nechtěla moc zdržovat s focením, jinak bych těch fotek asi měla ještě mnohem víc :-) Děkuji, krásné dny i tobě.

      Vymazat
  5. Hezké ohlédnutí za měsícem září. Držím palce ať se Ti se zrcadlovkou daří. Můj problém je, že nerada čtu manuály, potřebovala bych někoho, kdo by mi radil a vysvětloval jak na to.
    Měj pěkný říjen.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Růženko, to jsem si říkala taky, že bych potřebovala od někoho názorné polopatické vysvětlení. Nakonec to zkouším pokus-omyl, snažím se věci pochopit z knížek - myslím, že něco mi docvakne stejně až časem a právě tím zkoušením. Ale je to příjemné objevování. Také přeji hezké říjnové dny

      Vymazat
  6. Tak ať se se zrcadlovkou daří ! Shrnutí září se krásně četlo a dívalo na fotečky.
    Měj se hezky a měj příjemné dny!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji moc, Hani. Tobě také krásné, snad ještě slunečné dny.

      Vymazat
  7. Lenko, každý začátek je těžký, ale věřím, že se se zrcadlovkou naučíš a budeš mít i nadále radost z focení. Jen těch 13 knížek bych nedala, nerada čtu dlouhé návody.
    Výlet se povedl, Loket je krásný.
    Přeji fajn víkend. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dáši, já zatím přečetla jednu knížku. Ale dcera mi řekla, že to přečetly i holky, co jim není ani 18let, tak se nechci nechat zahanbit :-) Děkuji, a i tobě krásné dny

      Vymazat
  8. Také mám kvalitní zrcadlovku, ale jsou situace, kdy i kompakt, nebo dokonce mobil 😀, udělá lepší fotografii, než ona. Ale i tak na ní nedám odpustit 😊.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Janinko, hlavně se se zrcadlovkou člověk netahá všude... i když já se s mobilem fotit nenaučila - já mám vždy vyfocené i prsty a ještě rozmazané :-) Hezké dny, Janinko.

      Vymazat
  9. Lenka zdraví Lenku. To je fajn, že jses do toho takhle zabrala a baví Tě to ! To je hezký koníček, obdivuju. Tak ať Tě to baví a budu se těšit na další pěkné obrázky. Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, děkuji. Focení mě bavilo vždy, a jsem moc ráda, že si můžu vyzkoušet zrcadlovku. Krásné dny, ať se daří tvoření.

      Vymazat
  10. Tak to se těším na tvoje fotečky. Určitě budou povedené. Přeji krásný říjen.

    OdpovědětVymazat
  11. Z článku nevím o jakou zrcadlovku se jedná ale zrcadlovky mají poloautomatické a nebo dokonce úplně automatické režimy. A ze začátku se z toho dá profitovat. Ten kdo říká, že vždy fotí úplně na manuální režim tak kecá. Běžně se používá priorita clony a nebo závěrky.Jsou to poloautomatické režimy, člověk si nastaví jedno nebo druhé. Clonu například při focení krajinek a závěrku při focení například sportu a v těch režimech foták zbytek dopočítá sám. Pak ještě citlivost snímání ISO je dost důležitá ale opět ze začátku se dá nastavit na automat. U krajinek dávám nízká čísla klidně 100 nebo 80 když to foták umí.Když potřebudu zachytit rychlý objekt, mohu si vypomoct zvýšením citlivosti. Zrcadlovky ostří dobře automaticky, nebo pro moje potřeby ano. Přechod na úplně manuální režim při ostření používám jen tehdy, kdy foták zaostřit nedovede a nebo ostří tam kde já nechci. Když fotím v přesně dané vzdálenosti opakovaně rychle pohybující se objekt. Zaostřím automatem a pak přepnu na manuál a v případě potřeby doostřím ručně. Tím je zaostření zmrazeno a šetřím tím čas a fotografuje se pružněji. Pak je důležité vypozorovat jak si přístroj vede při focení hodně jasné oblohy s tmavým předmětem najít kompromis aby ani jendo nebylo moc světlé a nebo úplně tmavé. Vždy je lepší tmavší fotografie, jsou v ní zachované kontrasty a dá se následně upravit v PC. Pokud jsou snímky přesvětlené je to s nápravou už horší. Pak je potřeba sledovat za jakých světelných podmínek se fotí, slunce, zateženo, stín. Má to vliv na barvy snímku. Ale jde to nastavit i automaticky. A někdy vyjdou zajímavé fotky, když se fotí venku s nastavením osvětlení třeba zářivka. :-) Další nastavení je podle toho, zda se fotí krajina nebo třeba portrét, makro, atd... Tolik můj ametérksý rychlokurz focení. Ale já jsem jen opravdu amatér s přístrojem kolem 15000 kč...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za dlouhý komentář. Přečtu určitě ještě jednou. Já si půjčila zrcadlovku bez jakéhokoliv školení, takže první fotky všechny rozmazané, pak jsem přišla na to jak, nebo jsem si to myslela, tak lepší. A pak mi byla ukazaná ta automatika :-) Zatím pocit horších fotek než z kompaktu, ale to je prostě tím, že jsem už věděla, co od foťáku čekat-a taky tam šla nastavit clona,čas a citlivost, když to automatika dala špatně... Jenže je to jak z trabanta do mercedesu, tak to zatím dost drhne :-)

      Vymazat
    2. Fotím jen na manuál, nastavuji clonu i čas a když je potřeba doladim citlivost. Nesnáším priority clony nebo času. Expozimetr to vždy dopočítává a to já nechci, proto to nechávám na sobě. 🙂

      Vymazat
  12. A ještě je potřeba hlídat do jaké rychlosti závěrky foták nerozmázne při držení v ruce snímek. Záleží při tom zda má objektiv stabilizaci.

    OdpovědětVymazat
  13. Jakmile si na zrcadlovku zvykneš, nebudeš chtít nic jiného.

    OdpovědětVymazat
  14. Moc pěkný výlet na Loket i obrázky. A přeji hodně trpělivosti a nadšení se zrcadlovkou. A těším se na fotky:)
    Já jsem lenoch mobilový, ale manžel s sebou na výletech tahá foťák, objektivy a stativ...tak vím, co to obnáší.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Teda a vy děláte dlouhé výlety. Tak to je správný nadšenec. Děkuji, zatím nadšení trvá:-) Přeji krásné dny

      Vymazat
  15. Téééda tady to žije! Už taky nakukuju a zpětně pročítám Tvůj blog :) Co se fotografování týče, já fotím všechno zatím jen na mobil. Ale taky mě láká posunout se dál. Tak díky za inspiraci! :) Krásné dny, Katka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kateřinko, tak to bych neřekla, že máš tak hezké fotky jen z mobilu. Bych řekla, že máš kvalitný foťák. Děkuji za návštěvu a krásné dny.

      Vymazat
  16. Já jsem si oblíbila ultrazoom od Panasonicu a do zrcadlovek nejdu, protože jsou pro mne už těžké a nejsou pro mne tak pohotové, co se týče různorodosti témat focení. Když jdu na výlet, fotím hned motýla a hned pohled do krajiny nebo interiéry a na to bych u zrcadlovky asi potřebovala měnit objektivy, které jsou další zátěži. Zrcadlovku jsem používala ve svých mladých letech, ale analogovou, kde jsem výsledek odhadu clony a času viděla až po vyvolání filmu. Ale mladým, kteří mají ještě hodně před sebou a dost sil zrcadlovku doporučuji. Nevím, jestli zrcadlovka umožňuje i natáčet video, ale to už je pro mne další plus pro ultrazoom. Nyní se sžívám s DMC FZ 300. Oceňuji i výklopný a otočný displej, který dobře zobrazujeme i při slunci. Je sice trochu těžší než FZ 200, ale zatím ho unesu. Také jsem dávala fotky do této soutěže. 🙂Pro mne je nyní takovým měřítkem kvality Pixabay, kam jsem začala dávat fotky, ale vezmou nejmenší rozměr 3000 Pix a rozhoduje kvalita, jinak fotku zamítnou zveřejnit. Mám radost, když mi fotku schválí a jiným se líbí. Přeji hezký den a omlouvám se za dlouhý komentář.

    OdpovědětVymazat
  17. Marijo, já jsem si tvůj komentář ráda přečetla. Hlavně tvoje fotografie znám, fotíš hezky i vnitřky kostelů, což mi přijde těžké. Máš pravdu, že na zrcadlovku člověk musí mít batoh, aby vše unesl :-) A myslím, že si člověk musí "ošahat" i objektivy, aby věděl, jaké použít. O pixabay jsem už od tebe četla, rozumím, že potěší, když se fotky líbí.-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za komentář, se zahradou je to opravdu někdy fuška. Někdy se zdá být příliš malá a jindy úplně pravý opak. Naučil jsem se fotit s klasickým setovým objektivem úplně všechno ale jsou okamžiky, kdy i můj starý kompakt udělá pěkný snímek. Vzhledem k potížím se zenzorem jsem se rozhodl, že nebudu investovat do dalších objektivů, i když jsem chtěl koupit speciální na pořizování portrétů. Až bude zrcadlovka dostatečně opotřebená, půjdu do jiné značky. Zatím mě však pro mé amatérské hrátky stačí.

      Vymazat
    2. A video natáčet mohu.

      Vymazat
    3. To je asi rozumné. At máš pěkné fotky.

      Vymazat

Děkuji moc za návštěvu i komentář. Jak jsem se přesvědčila, jste skvělí .-)