pondělí 31. října 2022

Herecký kurs pro neherce - divadlo ABC

 Bylo mlhavé ráno (pravda, deset hodit, ale pro herce ráno). Postupně jsme scházeli k recepci divadla ABC a oťukávali se pohledem. Trochu vyjukaní, trochu natěšení, trochu nejistí a trochu sebevědomí. Parta dvou herců, tří studentek, jedné studentky divadelního oboru a dvou žen ve středním věku, které prostě baví divadlo. Neznámí lidé, kteří na konci kursu ze sebe udělají zvíře, blondýnu nebo stařenu. Jak si bude pan režisér přát.
Začali jsme zlehka – tancováním na hudbu, chytáním míčků, posílání písmen… pak jsme se uvolnili u horkého čaje, vyšli na procházku s předmětem, který si navzájem předávali (z knížky se tak stala myška, a z míče těžká krychle – ne záměrem, to jen tím jak jsme si nedokázali přehrát navzájem naše představy). Pohybovali se v prostoru tak, abychom ho zaplnili celý a nevrazili do sebe. Domlouvali si „schůzku“ i zahrání činnosti očima. Když jsme se podívali do realistického i zpitvořeného zrcadla, dověděli jsme se o sobě tolik věcí, že nám pak nevadilo, že je nám chvíli vedro, chvíli zima a nakonec se stali lenochodem.
To vše bylo ve velmi příjemné atmosféře, hodně smíchu, hodně radosti i z úspěchu druhých. Nechybělo povídaní o činnosti pana režiséra a všechny naše dotazy byly zodpovězeny, a volně přecházely do dalšího vyprávění, až jsme i zapomněli, na co jsme se vlastně ptali.
Chvíli s pláčem, chvíli se smíchem, navzájem inspirovaní, ale pořád s touhou hrát si, zablbnout si, ukázat co v nás je. A ať jsme hráli cokoliv, vždy v tom byla radost. A to je asi to hlavní. Slovy pana režiséra – každý může být hercem, musí jen chtít hrát. Nacházet v tom potěšení, neztratit jiskru, chtít vyjít před diváky a ukázat naučené. Přitom každé představení je jiné.
A každý takovýto kurs bude jiný – záleží na skupině lidí, kteří se potkají, na tom, v jakém budou rozpoložení… ale myslím, že vždy se něco naučí a něčím navzájem obohatí.
Krásně strávený den, úklona, opona a potlesk .-)

24 komentářů:

  1. To je krásné, já jsem hrála jako dítě loutkové divadlo, ale jen krátce, jako dospělá jednou, dvakrát s amatéry, a vnučka letos byla na divadelních prázdninách v Táboře a moc ji to bavilo, hrála v Kdyby tisíc klarinetů.
    Ale Bohdalka ze mne nebude. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ju? A přitom jsi taky naše Jiřinka .-) :-) Kdyby tisíc klarinetů je těžké - po nás naštěstí muzicírování nechtěli :-) Vnučka je šikovná a je supr, že ji to bavilo.

      Vymazat
    2. Leni, ona je zajímavá a uvidíme, co z ní bude: viz - https://adelinblaznivysvet.blogspot.com/
      Jiřina z N.

      Vymazat
  2. Óóó to muselo být zajímavé. Bude to mít reprízu?

    OdpovědětVymazat
  3. Moc pěkné a inspirativní! Já jsem si nedávno vyzkoušel na výzvu autora a režiséra zapojit se svéráznou formou do představení jednoho profesionálního divadla a byla to moc zajímavá zkušenost :-).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Čerfe, to muselo být zajímavé. I když moc nemám představu, o co přesně šlo .-) :-)

      Vymazat
  4. Je krásné si plnit sny.Na mě by to nebylo,jsem asi moc stydlivá.nebo,jak bych se vystihla.
    Nenapadlo by mě,že něco takového je.
    Leni,měj hezké dny

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jitko, já jsem ráda, že nás nepostavili doprostřed jeviště a zahraj něco - jako je to při zkouškách na školu nebo při výběru herců. To bych neřekla ani slovo. Tohle bylo takové pozvolné a s dobrou náladou, že jsme na konci například všichni zvládli plakat i se smát na povel. A to bych nikdy neřekla, že to umím :-)

      Vymazat
  5. Leni, to musel být zajímavý zážitek!
    Měj se moc hezky, Helena

    OdpovědětVymazat
  6. Ahoj Leni, tak to musela být pro Tebe zajímavá zkušenost ! Když jsem pracovala v Dps, hrála jsem s klienty také divadlo a moc nás to všechny bavilo, i když to bylo hodně náročné. Posílám pozdrav, Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, tak to věřím, že to všechny bavilo. Ono nemusí někdy ani jít o to vystoupení, může potěšit i to uvolnění se a zkoušení hrát si. A že to bylo náročné vést klienty si také umím představit. Krásné dny

      Vymazat
  7. To muselo bý parádní. Je moc hezké vyzkoušet si něco po čem toužíš

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Chudobko, hlavně to zas bylo hodně rychlé rozhodnutí. Že člověk nestíhá uvažovat, že to nezvládne a prostě to nějak dá a užije si to .-)

      Vymazat
  8. Lenko, tak to byl určitě parádní zážitek. V listopadu jdu do ABC, že bych tě viděla na prknech, která znamenají svět? 😀😉

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evko, tak na to bych potřebovala asi tak pár let a ne jeden den :-)

      Vymazat
  9. I já zdravím a skládám poklonu. Za mě je herectví strašně těžká věc, vždycky jsem hercům (hlavně v divadle) záviděla tu atmosféru, častokrát improvizaci, to, že se "vtělují" do někoho jiného, žijí alespoň na chvíli život někoho jiného... Zkusit to musí být úžasná věc. Super tip, díky!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Kateřinko, možná někdo očekával víc hraní... Já jsem byla ráda, že to bylo spíš takové pozvolné a cvičení a pak teprve hraní. Hlavně atmosféra byla úplně supr. Za mě doporučuji .-)

      Vymazat
  10. Na divadelních prknech jsem nikdy nestála, nijak zvlášť mě to k nim netáhlo, ale kdyby mi někdo nabídl kurz pro nearcheology, nekriminalisty nebo nenovináře, tak to by byla jiná káva! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Janinko, třeba někdo nabídne .-) Stačí někdy kývnout :-)

      Vymazat
  11. Musel to být tedy zážitek ! Na divadelních prknech jsem stála několikrát - ale spíš jako dítko školou povinné. Ale i od let dítka školou povinného se mým koníčkem stalo loutkové divadlo. Čili nestojím přímo na těch prknech, ale i tak hraji :-).
    Hezký den !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, určitě máte moc hezká představení a potěšíte spoustu dětí. Vést loutky a mluvit za ně také není jednoduché. Hodně úsměvu

      Vymazat
  12. Obdivuji tě. Jít do něčeho a nevědět přesně do čeho. Já bych asi tu odvahu neměla.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marija, tak utéct se dalo. Ale naštěstí nás to všechny bavilo, tak úprk bludištěm divadla nebyl nutný .-) Krásný den

      Vymazat

Děkuji moc za návštěvu i komentář. Jak jsem se přesvědčila, jste skvělí .-)